
Kirjoitin vuonna 2025 maisteritutkielman Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa tekoälykonsultoinnista. Tutkielmassa käsittelin erityisesti sitä, mitä tekoälykonsultointi varsinaisesti on sekä sitä, miten siihen liittyviä haasteita voidaan ratkoa. Tällä sivulla on lyhyt tiivistelmä eräistä tutkielman löydöksistä. Sivun tiedot voivat olla hyödyllisiä esimerkiksi heille, jotka pohtivat AI-konsultoinnin ostamista.
On kahden tyyppistä AI-konsultointia
Yksi tutkielman löydöksistä oli se, että on tärkeä ymmärtää, että käytännössä on kahdenlaista AI-konsultointia. Sellaista, jossa keskiössä on teknologisen ratkaisun toimittaminen sekä sellaista, jossa teknologista ratkaisua ei toimiteta. Mikäli kyseessä on jälkimmäisen tyyppinen tekoälykonsultointi, niin keskittyy konsultointi neuvontaan.
AI-konsultoinnin osana toimitettava teknologinen ratkaisu voi olla esimerkiksi niin sanottu tekoälyagentti tai edistyneempi koneoppimisen ratkaisu.
Tekoälyagentti on järjestelmä, joka voi toteuttaa tiettyjä asioita itse enemmän tai vähemmän oma-aloitteisesti. Tekoälyagenttien ja perinteisempien automaatioiden rajanveto ei ole aina helppoa.
Jos AI-konsultoinnin keskiössä on neuvonta, niin riippuu paljon asiakasyrityksestä, millaista neuvonta varsinaisesti on. Yksinkertaisimmillaan se voi olla ihan vain organisaatiolle annettava yleiskatsaus siihen, mitä tekoäly varsinaisesti on. Edistyneemmässä versiossa neuvonnan muodossa tapahtuva tekoälykonsultointi voi puolestaan keskittyä esimerkiksi siihen, miten yrityksen johto voi mahdollisesti hyödyntää tekoälyä yrityksen ongelmien ratkaisemiseen.
AI-konsultointi keskittyy enemmän säästöjen hankkimiseen kuin uusien rahavirtojen luomiseen
Osana tutkimusta tehtyjen haastattelun perusteella ainakin vielä tällä erää Suomessa on tekoälykonsultoinnin suhteen vahvasti tilanne, jossa konsultoinnin avulla pyritään löytämään keinoja hankkia yritykselle säästöjä. Tuo voi käytännössä liittyä esimerkiksi siihen, että pyritään löytämään tapoja automatisoida tiettyjä osia työstä.
Huomattavasti harvinaisempaa on tähän mennessä ollut se, että pyritään AI-konsulttien avulla löytämään ratkaisuja, jotka voivat tuottaa yrityksille uusia tulovirtoja. Yhtenä syynä siihen, miksi säästöjen hankkiminen on painottunut ohi tulojen hankkimisen voi olla Suomen taloustilanne.
On mahdollista, että tulevaisuudessa tekoälykonsulteilla on nykyistä isompi rooli yritysten tulojen kasvattamisessa.
Vääriä oletuksia ja liiallisia odotuksia tekoälyä koskien
Tekoälykonsultointiin liittyy selkeitä haasteita. Monesti haasteet kietoutuvat eri tavoin väärin oletuksien ympärille. Oletukset voivat olla kahdesta suunnasta vääriä: ne voivat olla liiallisia tai sitten toisaalta voi olla alimitoitettu käsitys siitä, mitä tekoälyllä voi tehdä.
Lialliset odotukset voivat olla seurausta esimerkiksi markkinointipuheesta sekä siitä, miten mediassa uutisoidaan tekoälystä. Liian pienet odotukset voivat puolestaan johtua esimerkiksi omakohtaisen kokemuksen puutteesta.
Varsinkin isoille ryhmille tekoälykonsultointia myydessä ongelma voi myös olla se, että yrityksen tai muun organisaation sisällä voi olla ihmisillä erittäin eri määrä kokemusta tekoälyn käyttämisestä. Tuollaisessa tilanteessa konsultin voi olla vaikea viestiä tavalla, josta jokainen kuulija saa hyötyä.
Datan roolin aliarvioiminen tekoälyn hyödyntämisessä
Varsinkin yrityskäytössä tekoälystä saa monesti sitä enemmän hyötyä, mitä laadukkaampaa ja enemmän yrityksen omaa dataa tekoälyä varten on tarjolla. Haastattelujen perusteella data-asiat ovat kuitenkin monessa suomalaisessa yrityksessä jääneet liian pienelle huomiolle. Noin on, vaikka datan merkityksestä onkin puhuttu jo pitkään. On oletettavaa, että monessa yrityksessä tekoälyn merkityksen kasvu tulee lisäämään myös dataan keskittymistä.
Mielenkiintoinen yksityiskohta liittyen tutkielman toteutukseen oli se, että vaikka yritysmaailmassa hyödynnettävä data on erittäin usein niin sanottua “big dataa“, niin puhutaan siitä lähes aina ihan vain datana. Big datan konsepti oli joitakin vuosia sitten huomattavan ison huomion kohteena.
Onko tekoälykonsultoinnista hyötyä?
Merkittävänä syynä sille, miksi tein tutkielman tekoälykonsultoinnista oli se, että monet aiemmat tutkimukset olivat osoittaneet, että tekoälyprojektit eivät yleensä olleet täyttäneet niille asetettuja odotuksia.
Esimerkkinä tuosta voi mainita, että BCG:n (Boston Consulting Group) vuoden 2024 tutkimuksen mukaan 74 prosentilla yrityksistä on vaikeuksia saada tekoälystä arvoa. Oman tutkimukseni perusteella sain päinvastaisen käsityksen: epäonnistuneet AI-konsultoinnin projektit ovat harvinaisia.
Vuoden 2025 lopulla tuolle näkemykselle on saatu tukea esimerkiksi Whartonin kauppakorkeakoulun tutkimuksesta, jonka mukaan yrityksistä lähes 75% kokee saaneensa positiivista tuottoa (ROI) tekoälyyn tehdyille investoinneille.
On hyvä huomata, että koska epäonnistuminen konsultoinnissa on käytännössä sama asia kuin se, että asiakkaan odotukset eivät täyttyneet, niin pätevä ja rehellinen AI-konsultti voi tietyllä tavalla välttää epäonnistumisia sillä, että hän pyrkii varmistamaan, etteivät asiakkaan odotukset ole epärealistisia. Tuokin asia korostaa sitä, että tekoälykonsultoinnissa kommunikaatiolla on erittäin merkittävä rooli.
Neuvoja AI-konsultoinnin ostamisesta kiinnostuneille
- Pyri hankkimaan perustiedot tekoälystä ennakolta, jotta voit ainakin jossakin määrin arvioida konsultin tarjoaman laatua sekä saada konsultoinnista kunnolla hyötyä
- Varmista, että konsultti voi tarjota juuri sen tyyppistä AI-konsultointia, mitä teidän organisaatio haluaa (esim. teknologinen ratkaisu vs pelkkä neuvonta)
- Tiedosta, että tekoäly ei ole paras ratkaisu kaikkia bisnesongelmia varten, vaan esimerkiksi perinteinen yksinkertainen automaatio voi olla toimivampi (ja monesti edullisempi) ratkaisu
Millainen on hyvä AI-konsultti?
- Hyvä AI-konsultti ymmärtää juuri kyseessä olevan asiakkaan tilanteen
- Jos AI-konsultin osaaminen painottuu tekniseen puoleen, niin on hänellä kuitenkin myös niin sanottuja pehmeitä taitoja ja jos puolestaan pehmeät taidot korostuvat konsultin työkalupakissa, niin on hänellä myös ainakin perusymmärrys myös teknisestä puolesta
- Erityisen hyödyllinen tekoälykonsultti seuraava aktiivisesti tekoälymaailman muuttumista: muutoksia tapahtuu jatkuvasti ja esimerkiksi kuuden kuukauden takainen ei välttämättä ole enää tänään erityisen relevanttia
- Jos asiakkaan odotukset ovat epärealistisia, niin on hyvä tekoälykonsultti valmis sanomaan tuosta eikä vain yritä hankkia myytyä projektia, vaikka projekti todennäköisesti johtaisi asiakkaan pettymykseen
Tekoälykonsultointi vs tekoälykoulutus
Jos yrityksessä tai muussa organisaatiossa pohditaan mahdollisuuksia parantaa tekoälyosaamista tai tehostaa sen hyödyntämistä, niin saattaa törmätä kahteen vaihtoehtoon, jotka äkkiseltään vaikuttavat samoilta: tekoälykonsultointi ja tekoälykoulutus.
Lyhyesti ilmaistuna noiden erona voi kuitenkin pitää sitä, että tekoälykonsultointi on vahvemmin juuri kyseisen organisaation tilanteeseen räätälöityä tekoälyapua ja tekoälykoulutus puolestaan yleisluontoisempaa. Tekoälykonsultointi on myös usein kapeammalle ihmisryhmälle suunnattua kuin tekoälykoulutus.