Datan käyttäminen vastuullisesti ja eettisesti

Olennainen osa datan kanssa toimimista on se, että sen tekee vastuullisesti ja eettisesti. Tällä sivulla on näkökulmana erityisesti se, miten datan keräämistä henkilöistä ja sen hyödyntämistä heidän suhteen voi olla järkevää lähestyä kyseisistä lähtökohdista. Nämä näkökulmat kuvaavat Data.fi-palvelun lähtökohtia asiakasprojekteihin.

Lähtökohdat on kirjoitettu tällä sivulla erityisesti markkinoinnin ja myynnin näkökulmista, koska nuo asiat korostuvat palvelutarjonnassamme tämän sivun kirjoittamisen aikaan. Sivua voidaan täydentää myöhemmin.

Yleisesti ottaen voi sanoa, että mitä vähemmän yksilöityä data on, niin sitä hyväksyttävämpää sitä on käyttää. Eli, jos data on vaikkapa tasolla ”henkilöt Suomesta ovat keskimäärin kiinnostuneempia asiasta ABC kuin XYZ”, niin voi sitä lähtökohtaisesti käyttää paljon vapaammin kuin vaikkapa tietyn henkilön henkilötietoja ja ostoshistoriaa. Toki ensin mainitussa tapauksessa dataa ei lähtökohtaisesti myöskään pystytä kohdistuksen näkökulmasta hyödyntämään yhtä laajasti kuin jälkimmäisessä.

Datan keräämisen osalta taas on erittäin tärkeää, että henkilöt voivat ymmärtää helposti, millaista dataa heistä kerätään sekä, miten sitä mahdollisesti tullaan käyttämään. Tässä tilanteessa voi lähtökohtina pitää ensinäkin sitä, että 1) mitä henkilökohtaisempaa data on, 2) mitä yllättävämpää (harvojen tahojen keräämää) kerättävä data on ja 3) mitä tehokkaammin hyödynnettävää se on, niin sitä tärkeämpää on olla selkeä siitä, että tuollaista dataa kerätään ja siitä, miten sitä aiotaan käyttää.

Esimerkiksi verkkokaupoista usein ostava henkilö varmasti isolla todennäköisyydellä ymmärtää sen, että verkkokaupat monesti kokoavat tietoa kyseisen henkilön ostohistoriasta kyseisessä kaupassa ja sitten kohdentavat sähköpostimarkkinointia ostosten perusteella esimerkiksi suosittelemalla tuotteita sellaiselta tuotemerkiltä, jonka tuotteita asiakas on ostanut aiemmin.

Jos taasen esimerkiksi yhdistämällä henkilön itsestään antamia tietoja ja tietoja ostoshistoriasta saatetaan tehdä olettamuksia asiakkaan henkilökohtaisessa elämässä tapahtuneista merkittävistä muutoksista ja sitten tehdä markkinointiviestintää tuon perusteella, niin olisi siitä hyvä olla avoin jo etukäteen – tietyt muutokset elämäntilanteessa voivat esimerkiksi altistaa sellaisille ostoksille, jotka ainakin jälkikäteen osoittautuvat huonoiksi.

Datan eettisen käyttämisen näkökulmasta on myös hyvä huomata se, että esimerkiksi kaikkia verkkokauppoja ei voi arvioida samojen kriteerien osalta sen suhteen, miten dataa on eettisesti hyväksyttyä käyttää. Näissä tilanteissa joudutaan toki tekemään subjektiivista arviointia, mutta jos myytävien tuotteiden voi sanoa olevan sellaisia, että potentiaalisen asiakkaan olisi korostuneen hyvä tehdä tarkkaa harkintaa ennen sen päätöstä sen mahdollisesta hankkimisesta, niin pitää lähtökohtaisesti olla tarkempana datan käyttämisessä kuin jos tuotetta voi pitää esimerkiksi hinnan ja ominaisuuksien osalta turvallisena.

Missä määrin henkilö, josta data on hyötyy sen käytöstä? Myös tämän kysymyksen kanssa joudutaan usein tekemään subjektiivista arviointia, mutta jos perusteltu arvio on se, että asiakas aidosti hyötyy erityisen merkittävällä tavalla hänestä olevan datan käytöstä, niin voi sen nähdä antavan enemmän liikkumavaraa datan hyödyntämiseen.

Halutessasi saat lisätietoja toimintaperiaatteistamme esimerkiksi lähettämällä sähköpostia: yhteys@data.fi.