SEO-osaaja tulosfokuksella
Olen tehnyt hakukoneoptimointia työkseni yli 5 vuotta, keskittyen erityisesti omistamieni nettisivustojen hakukoneoptimointiin. Tuo tarkoittaa sitä, että SEO-osaamiseni on ollut pakko olla sellaista, että se tuo taloudellisia tuloksia. On verrattain helppo tehdä hakukoneoptimointia niin, että se tuo kävijöitä sivustolle. On vaikeampi tehdä sitä niin, että saadaan sivustolle kävijöitä, jotka myös tekevät haluttuja toimia sivustolla. Esimerkiksi ostavat verkkokaupasta.
SEO-osaajaa projektia varten valitessa kannattaa kiinnittää huomiota siihen, ovatko hänen kokemuksensa ja taustansa sellaiset, että hän oletettavasti pystyy auttamaan saamaan sellaisia tuloksia, joita halutaan juuri kyseisen projektin kohdalla. Omassa tapauksessani lähtökohta asiakasprojekteihin on aina sama kuin omien nettisivustojeni kanssa: hakukoneoptimoinnin pitää tuoda taloudellisia tuloksia.
Taloudellisiin tuloksiin keskittyvään SEO-osaamiseeni yhdistyy talouden ymmärtäminen myös koulutuksen kautta: olen kauppatieteiden kandidaatti ja suoritan kauppatieteiden maisteritutkintoa Aalto-yliopistossa. Taustani antaa laajempaa ymmärrystä siihen, miten SEO-osaamista voidaan käyttää yrityksen tavoitteita varten.