Hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe – aloita aina tästä

Kaikki muut hakukoneoptimoinnin toimet ovat käytännössä turhia, jos ei ole suoritettu kunnollista avainsanatutkimusta. Avainsanatutkimuksen pitäisi siis olla hakukoneoptimoinnin ensimmäinen vaihe. Avainsana tarkoittaa käytännössä niitä sanoja ja ilmaisuja, joilla ihmiset tekevät hakuja hakukoneissa. Eli esimerkiksi ”matkapuhelin” tai ”edullinen uusi matkapuhelin”.

Avainsanatutkimus sisältää käytännössä kolme osaa. Osia ovat:

  • Avainsanojen oleellisuuden selvittäminen
  • Avainsanan kohdalla pärjäämisen realistisuus
  • Avainsanan hakumäärät

Seuraavaksi lisätietoa kyseisistä kolmesta näkökulmasta avainsanatutkimukseen.

Avainsanan oleellisuus sivuston kannalta

Tätä näkökulmaa voi lähestyä varsin suoraan rahan kautta. Mitä tuotteita tai palveluita haluat erityisesti myydä? Millä tavalla toteutettuna? Jos vaikkapa myy personal trainer -palveluita, joita toteutetaan ainoastaan paikan päällä Espoossa, niin on avainsana ”Personal trainer Espoo” erittäin oleellinen.

Avainsanan realistisuus sivuston kohdalla

Uuden nettisivuston on erittäin vaikea ohittaa hakutuloksien kärkisijoilla sellaisia isoja toimijoita, kuten esimerkiksi Prisma ja Gigantti. Eli jos näkee tuollaisia toimijoita kärkisijoilla hakutuloksissa tiettyä avainsanaa varten, jota harkitsi, niin kannattaa siirtää fokusta ainakin osittain toisaalle.

Monesti hyvä idea voi olla se, että keskittyy aluksi avainsanaan, jota ei etsitä yhtä paljon, mutta joka on kuitenkin oman nettisivuston / verkkokaupan suhteen edelleen oleellinen. Eli jos vaikkapa myy pöytävalaisimia, niin sen sijaan, että tekisi heti alussa vahvasti hakukoneoptimointia avainsanaa ”pöytävalaisin” varten, niin keskittyy aluksi vaikkapa rajatumpaan ”pieni pöytävalaisin” -avainsanaan. Myöhemmässä vaiheessa voi sitten pyrkiä kilpailemaan aktiivisesti myös tuon laajemman ”pöytävalaisin” avainsanan kohdalla.

Avainsanan hakumäärät

Hakujen määrästä voi saada ihan hyviä arvioita eri palveluiden, kuten Ahrefs ja Semrush kautta, mutta omien kokemusteni perusteella suosittelen vahvasti myös hankkimaan dataa hakumääristä sisältökokeilujen avulla. Sisältökokeilu tarkoittaa käytännössä sitä, että kirjoittaa nopeasti sivun siitä avainsanasta, jonka suhteen aikoo tehdä hakukoneoptimointia, varmistaa, että sivu on indeksoitu Googlessa, odottaa muutaman päivän ja tutkii sitten Google Search Consolen kautta kyseiseen avainsanaan liittyvää hakudataa.

Avainsanatutkimuksen konsultointi ja toteutus

Uskoisin, että yllä olevat vinkit auttavat erittäin hyvin alkuun avainsanatutkimuksen kanssa, mutta voit myös halutessasi ostaa minulta avainsanatutkimuksen konsultointia ja toteutusta. Olen tehnyt hakukoneoptimointia työkseni vuodesta 2018 alkaen. Pienen verkkokaupan / nettisivuston avainsanatutkimukset ovat tarjolla alkaen hintaan 299€.

Tuohon hintaan teen selvityksen avainsanoista kyseessä olevan verkkokaupan / nettisivuston näkökulmasta ja laadin taulukon, josta löytyy 1) oleelliseksi arvioituja avainsanoja, 2) arviot eri avainsanojen realistisuudesta juuri kyseessä olevan verkkokaupan / nettisivuston kohdalla ja 3) arviot hakujen määrästä käytössä olevan datan perusteella. Yhteydenotto ei velvoita palvelun ostamiseen. Tarjoan myös laajempaa hakukoneoptimoinnin konsultointia.