Hakukoneoptimoinnin konsultointi – 6 huomioitavaa asiaa ostaessa

Hakukoneoptimoinnin konsultoinnin ostamista harkitessa on hyvä huomioida muutama näkökulma.

1: Realistiset odotukset konsultoinnilta

Yksikään hakukoneoptimoija ei voi luvata kilpailluiden hakusanojen kohdalla varmoja ykköspaikkoja. On tilanteita, joissa ne ovat jopa käytännössä mahdottomia saavuttaa tietylle nettisivustolle. Jos esimerkiksi perustaa uuden puhelimia myyvän verkkokaupan, niin on käytännössä mahdotonta, että se nousisi lyhyessä ajassa ykköseksi sellaisilla hakusanoilla, joista joutuu kilpailemaan esimerkiksi Gigantin, Powerin ja Telian kanssa.

2: Onko tarkoitus tehdä hakukoneoptimointia jatkossa itse?

Hakukoneoptimoinnin konsultointia voidaan toteuttaa joko erittäin vahvasti ohjaten tekemään tiettyjä toimia tai sitten siitä näkökulmasta, että opetetaan ymmärtämään, mistä hakukoneoptimoinnissa on varsinaisesti kyse. Jälkimmäinen vie enemmän aikaa, mutta kyseinen konsultointi voi olla pidemmän päälle erittäin hyödyllistä.

Erityisen hyödyllistä opettava hakukoneoptimoinnin konsultointi on siinä tapauksessa, että yritys toimii alalla, jossa asiat ja tuotteet voivat muuttua niin nopeasti, että tehokkaan hakukoneoptimoinnin näkökulmasta olisi hyvä, jos muutoksiin liittyvä hakukoneoptimointi voidaan tehdä laadukkaasti itse.

3: Nopeata vai pitkäkestoista menestystä?

Hakukoneoptimointia voi tehdä osittain niin, että painottaa joko sitä, että yritetään menestyä mahdollisimman pian hyvin tai sitten niin, että pyritään pitkäkestoiseen menestykseen tiedostaen sen, että sen saavuttaminen voi viedä aikaa.

Ensin mainitun lähtökohdan ongelma on se, että se monesti sisältää sellaisia toimia, jotka asettavan sivuston pitkäkestoisen menestyksen vaaraan. Tuo voi käytännössä tapahtua varsinkin sitä kautta, että Googlen algoritmi pitää sivuston hakukoneoptimoinnin toimia kyseenalaisina ja sitten käytännössä asettaa sivustolle hakutuloksissa rangaistuksen.

Voi olla tilanteita, joissa lyhyen aikavälin erittäin hyvään menestykseen tähtääminen voi olla hyvä ratkaisu, mutta jos sitä tavoittelee, niin on hyvä tiedostaa se, että menestys tosiaankin saattaa olla vain lyhytkestoista.

Riippumatta siitä, haluaako hakutuloksissa menestyä lyhyellä vai pidemmällä aikavälillä, niin on asiasta syytä keskustella hakukoneoptimoinnin konsultointia tarjoavan tahon kanssa ennen kuin varsinainen konsultointi alkaa.

4: Mitä hakukoneoptimoinnin osaamista varsinaisesti tarvitsette?

Tämä on siinä mielessä hankala näkökulma huomioida, että monesti ei välttämättä ole ennakolta muuta tietoa kuin se, että sijoitusten hakutuloksissa pitäisi olla parempia kuin ne tällä hetkellä ovat. Jos kuitenkin tiedätte jo nyt, että ongelma on esimerkiksi sivuston tekninen puoli tai toisaalta esimerkiksi se, että hakukoneoptimoidun sisällön luominen tökkii, niin on hyvä valita sellainen hakukoneoptimoinnin konsultti, joka voi auttaa laadukkaasti juuri kyseisen asian kanssa.

Hyvä hakukoneoptimoinnin konsultti pystyy toki monesti tunnistamaan varsin nopeasti sivustoanne tutkimalle sen, millaisia hakukoneoptimoinnin ongelmia siellä mahdollisesti on ja sitten räätälöimään tarjontaansa teille tuon perusteella.

5: Vaatiiko hakukoneoptimointi alakohtaista ymmärrystä?

Monesti hakukoneoptimoinnin kohdalla saavutetaan parhaita tuloksia niin, että ymmärretään syvällisesti esimerkiksi se, miten yrityksen tuotteet voivat ratkaista potentiaalisten uusien asiakkaiden mahdollisia ongelmia. Tuollainen ymmärrys auttaa paljon esimerkiksi hyvin toimivan hakukoneoptimoidun sisällön luomisessa.

Jos harkitsette hakukoneoptimoinnin konsultoinnin ostamista ja toimitte alalla, jolla vaaditaan paljon toimialan ja tuotteiden ymmärrystä, niin on hyvä joko yrittää löytää sellainen hakukoneoptimoinnin konsultti, joka on aiemmin toiminut kyseisen alan kanssa tai sitten kannattaa laittaa konsultoinnin alussa aikaa siihen, että autatte konsulttia tuntemaan alaa paremmin.

6: Onko tarve pitkäkestoiselle konsultoinnilla vai riittääkö nopea konsultointi?

Hakukoneoptimoinnin konsultointia myyvät tahot toki monesti haluavat myydä pitkäkestoista konsultointia. Kuitenkin on sellaisia tilanteita, joissa hakukoneoptimoinnin konsultoinnista realistisesti saatavilla oleva hyöty voidaan saavuttaa jo esimerkiksi päivässä.

Konsultoinnin keston näkökulmaa voi pohtia varsinkin kahdella eri tavalla: 1) millainen on hakukoneoptimoinnin osaaminen organisaatiossa nyt (tarvitseeko konsultoinnin lähteä liikkeelle hakukoneoptimoinnin perusasioista)? ja 2) toimiiko yritys erittäin kilpailulla tai toisaalta erittäin vähän kilpailulla alalla (jos jälkimmäinen, niin hakukoneoptimointia ei välttämättä tarvitse osata paljon hyviä tuloksia varten)?

Jos etsit hakukoneoptimoinnin konsulttia, niin voit halutessasi lähettää minulle viestiä: yhteys@data.fi, käyttää yhteydenottolomaketta tai soittaa: 040 4866472. Omaan yli 5 vuoden kokemuksen hakukoneoptimoinnista.