Hakukoneoptimointi Suomessa – kokemuksia ja tietoa

Olen tehnyt hakukoneoptimointia Suomessa ja pääosin suomeksi tätä kirjoittaessani työkseni yli kuuden vuoden ajan. Käsittelen tällä sivulla kokemuksiani ja oppejani tuosta ajasta. Toimin nykyisin myös SEO-konsulttina.

Hakukoneoptimoinnin käsittely eri podcasteissa jne. on varsin keskittynyttä englanninkielisiin markkinoihin. Tuo on ymmärrettävää siitä näkökulmasta, että niillä on saatavilla eniten tuloja hakukoneoptimoinnin avulla. Toisena puolena on kuitenkin se, että hakukoneoptimointi on englanninkielisiä markkinoita varten huomattavasti kilpaillumpaa kuin (esimerkiksi) Suomessa.

Suomessakin kilpailutilanne on kuitenkin koventunut huomattavasi viime vuosina. Kun tuohon yhdistetään se, että Google on myös kehittynyt huomattavasti paremmaksi sen arvioimisessa, että mikä sisältö on sellaista, että se ansaitsee oikeasti olla hyvillä sijoituksilla hakutuloksissa, niin voi todeta, että ei hakukoneoptimoinnissa pärjääminen Suomessakaan helppoa ole. Toki on paljon alakohtaisia eroja. Varsin yleispätevänä sääntönä eri alojen kilpailutilannetta tarkastellen voi pitää sitä, että kilpailu on sitä kovempaa, mitä enemmän ja nopeammin alalla toimivat yritykset voivat tehdä hyvin rahaa hakukoneiden kautta tulevista asiakkaista.

Jos oletetaan, että hakukoneoptimointi on tyypillisesti erityisesti yhdistelmä sivustolla olevan sisällön laatua & osuvuutta, sivuston laatua & toimivuutta ja linkkejä, niin on helppoa sanoa, että Suomen markkinoilla erityisesti tuo viimeinen kohta voi aiheuttaa haasteita hakukoneoptimoijille. Täällä yksinkertaisesti ei ole paljon sellaisia paikkoja, joista olisi realistista saada kontekstin kannalta järkeviä linkkejä tyypilliselle nettisivustolle. Sisältöä suomeksi on lähtökohtaisesti yhtä helppo luoda kuin englanniksi ja nettisivustot saa nykyisin tyypillisesti olemaan laadultaan riittävän hyviä käyttäen vaikkapa niin sanottua kotisivukonetta.

Se, että järkeviä linkkejä ei ole Suomessa yhtä helppoa saada kuin englanninkielisellä markkinalla johtaa Suomessa hakukoneoptimointia tehdessä ihan mielenkiintoiseen (ja ainakin omasta mielestäni mukavaan) asiaan: se nostaa suhteellisesti katsoen muiden hakukoneoptimoinnin elementtien hyödyllisyyttä.

Asiaa voi ajatella yksinkertaisen esimerkiksi näin: jos oletetaan, että täydellinen hakukoneoptimointi olisi yhteensä 120 pisteen arvoista ja se muodostuisi niin, että sisältö voi tuoda pisteistä enintään 40, sivusto enintään 40 ja linkit enintään 40, niin jos kaikki noista olisivat maksimissa, niin olisi jokaisen osuuden arvo 1/3, mutta jos linkeistä voisikin saada hyötyä vaikkapa enintään 20 pistettä ja muista kahdesta osiosta molemmista edelleen 40, niin olisi linkkien merkitys enintään 20% ja sisällön ja sivuston molempien enintään 40%. Nuo laskelmat siis perustuvat siihen, että jälkimmäisessä tapauksessa maksimipisteet olisivat 20+40+40 = 100.

Vaikka hakukoneoptimoinnin eri osa-alueiden merkitykset voivatkin olla Suomessa hieman muunlaiset kuin kansainvälisesti, niin pätevät täällä kokemusteni perusteella samat hakukoneoptimoinnin lainalaisuudet kuin muuallakin. Tuo tarkoittaa esimerkiksi datan analysoinnin ja jatkuvan kehittämisen merkittävää roolia hakukoneoptimoinnin hyödyllisyydessä.

Hakukoneoptimoinnista kokemuksia laajemmin

Käsittelen tässä lopussa vielä omia kokemuksiani hakukoneoptimoinnista hieman laajemmasta näkökulmasta. Nämä kokemukset voivat olla hyödyllisiä, jos esimerkiksi aiot tehdä itse hakukoneoptimointia tai suunnittelet ostavasi sitä.

Ehkäpä oleellisin asia tietää hakukoneoptimoinnin suhteen on kokemusteni perusteella se, että se ei ole niin sanotusti varmaa markkinointia. Hakukoneoptimoinnissa on aina kyse todennäköisyyksistä – siitä että luodaan hyvät edellytykset sille, että sivusto pärjää hyvin hakutuloksissa. Aina menestys ei kuitenkaan ole toivottua.

Toinen asia, joka hakukoneoptimoinnin kohdalla on tärkeä tietää on se, että varsinkin uusien nettisivustojen kanssa menee erittäin tyypillisesti aikaa ennen kuin ne alkavat pärjäämään erityisen hyvin hakutuloksissa. Tuo liittyy Googlen niin sanottuun ”sandbox”-toimintamalliin. Sen voi ajatella olevan ikään kuin tarkkailuluokka, johon uudet nettisivustot laitetaan arvioitavaksi ennen kuin Google mahdollisesti alkaa antamaan niille hyvää näkyvyyttä hakutuloksissa. Tyypillisesti tuo sandbox-vaikutus kestää noin 6 kuukautta siitä, kun uusi sivusto on julkaistu. Vaihtelua kuitenkin on ja sandboxilla olemisen kestoon voi yrittää vaikuttaa.

Kolmas asia, joka hakukoneoptimoinnin suhteen on kokemusteni perusteella hyvä tietää on se, että sitä kannattaa lähestyä jatkuvan kehittämisen näkökulmasta. Ei siis siitä näkökulmasta, että hakukoneoptimointia tehdään kerran ja sitten kaikki on sen jälkeen ikuisuuteen asti hyvin. Toki on niin, että jos kerralla tehdään laadukkaasti hakukoneoptimoinnin niin sanotut perusteet, niin sitten myöhemmän vaiheessa ei tarvitse tehdä yhtä paljon uusia hakukoneoptimoinnin toimia.