SEO lyhenne & tätä SEO tarkoittaa – SEO suomeksi

SEO lyhenne tulee englanninkielisistä sanoista Search Engine Optimization. Suomeksi SEO on hakukoneoptimointi. Lyhyesti ilmaistuna SEO pyrkii siihen, että hakukoneiden kautta saadaan lisää kävijöitä nettisivustolle tai sosiaalisen median sisällön pariin.

Pyrin seuraavissa tämän sivun osioissa avaamaan tarkemmin sitä, mitä SEO käytännössä on. Selkeyden vuoksi käsittelen SEOa erityisesti nettisivustojen ja Google-hakukoneen näkökulmasta. Tuo on myös se yhteys, missä SEOa yleisimmin tehdään. Käytännössä SEO koskee kuitenkin myös esimerkiksi YouTubea.

Miksi SEO on tärkeää?

Yritykset voivat tyypillisesti tienata netin avulla sitä enemmän rahaa, mitä enemmän potentiaalisia asiakkaita niiden nettisivuille ja sosiaalisen median sisällön pariin päätyy. SEO on keino saada enemmän potentiaalisia asiakkaita nettisivuille tai some-sisällön pariin.

Jos vaikkapa tarkastelussa on yritys, joka on Espoossa sijaitseva autokorjaamo, niin ovat sen potentiaalisia asiakkaita esimerkiksi sellaiset Googlea käytettävät henkilöt, jotka tekevät haun ilmaisulla ”autokorjaamo Espoo”.

Ihmiset klikkaavat paljon todennäköisemmin hakutuloksissa hyvillä sijoituksilla (vaikkapa sijalla 1) olevia hakutuloksia kuin heikommilla sijoituksilla (vaikkapa sijalla 15) olevia hakutuloksia.

SEO on keino yrittää saada nettisivusto korkealle hakutuloksissa sellaisten hakuilmaisujen kohdalla, jotka ovat tärkeitä tarkastelussa olevalla yritykselle. Eli edellä olleen esimerkin tapauksessa ilmaisulla ”autokorjaamo Espoo”.

Miten SEOa tehdään?

SEOn kanssa on aina ensimmäisenä lähtökohtana se, että tarkastelussa olevan sisällön pitää olla hakuja tekevien henkilöiden kannalta osuvaa.

Eli jos vaikkapa haluaa nettisivuston olevan korkealla Googlen hakutuloksissa ilmaisulla ”autokorjaamo Espoo”, niin pitää yrityksen nettisivustolla olla sellaista sisältöä, joka tekee selväksi sen, että kyseessä todellakin on Espoossa sijaitseva autokorjaamo.

Tuollaista nettisivustoon suoraan tehtävää SEOa voidaan kutsua sisäiseksi SEOksi. Tuon lisäksi SEOa voidaan tarkastella myös niin sanotusti ulkoisesta näkökulmasta. Siinä on käytännössä kyse siitä, että sivustolle pitäisi olla järkeviä linkkejä muilta nettisivustoilta.

Järkevät sivustolle johtavat linkit ovat hakukoneille viesti siitä, että muut netin käyttäjät pitävät kyseessä olevaa nettisivustoa hyödyllisenä. Tuon sitten pitäisi johtaa siihen, että sivusto nousee hakutuloksissa entistä paremmin sijoituksille.

Se miksi noin pitäisi tapahtua selittyy sillä, että esimerkiksi Googlelle on tärkeää, että sen käyttäjät voivat löytää sen kautta hyödyllistä sisältöä – ja järkevät linkit ovat siis Googlelle viesti siitä, että muut netin käyttäjät pitävät tarkastelussa olevan nettisivuston sisältöä hyödyllisenä.

Jos Googlen käyttäjät eivät löydä Googlen kautta hyödyllistä sisältöä, niin eivät he myöskään pidä Google hyödyllisenä ja saattavat sitten lopettaa Googlen käyttämisen. Tuo on luonnollisesti iso ongelma Googlen oman liiketoiminnan kannalta.

Mikä sitten on järkevä linkki? Yleisesti ottaen voi sanoa, että kannattaa tavoitella linkkien osalta kahta asiaa 1) linkki on yhteydestä, joka liittyy omaan nettisivuston sisältöön ja 2) linkki on muille vaikea saada. Eli jos vaikkapa kyseessä on Espoossa sijaitseva autokorjaamo, niin voisi järkevä linkki olla esimerkiksi sellainen, joka on jonkin toisen autokorjaamon nettisivustolta ja mielellään vieläpä sellaiselta toisen autokorjaamon nettisivustolta, jolta ei linkitetä monille muille sivustoille.

Sinua voisi kiinnostaa myös esimerkiksi tämä sivu:

Tilaa 10 ilmaista SEO-vinkkiä sähköpostiin

SEO lyhenne