
Hakukoneoptimoinnista laskutetaan tyypillisesti tunti- tai projektiveloituksella. Huomioiden sen, että edes maailman paras hakukoneoptimoija ei pysty lupaamaan varmoja tuloksia, niin on ymmärrettävää, että tuollaisen veloituksen sijaan joitakin potentiaalisia hakukoneoptimoinnin ostajia saattaa kiinnostaa hakukoneoptimoinnista tulosten perusteella maksaminen.
Olen tehnyt hakukoneoptimointia omia nettisivustojani varten työkseni yli 5 vuoden ajan ja tunnen sen kautta hyvin tuloksiin perustuvan hakukoneoptimoinnin haasteita ja mahdollisuuksia. Kerron tällä sivulla niiden perusteella ajatuksiani tulospohjaisesta hakukoneoptimoinnista. Joissakin tapauksissa voin myös olla valmis myymään tulospohjaista hakukoneoptimointia. Voit halutessasi ottaa minuun yhteyttä ja kuvailla tarvetta.
Tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin haasteet
Isoin haaste tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin kanssa liittyy veloituksesta sopimiseen ja sen toimivuuteen. Voi kuulostaa simppeliltä sopia vaikkapa, että jos hakukoneoptimointi tuo tuloksia, niin hakukoneoptimoija saa seuraavan kolmen kuukauden ajan 3% myynnin euromääräisestä kasvusta. Mutta mitä, jos vaikkapa verkkokaupan tuotteet loppuvatkin kesken kyseisen kolmen kuukauden aikana? Haasteita voi olla myös hakukoneoptimointia ostaneen tahon näkökulmasta: miten voidaan olla täysin varmoja, että myynnin kasvu johtui juurikin hakukoneoptimoinnista? Entä miten toimitaan, jos hakukoneoptimoidun verkkokaupan omistaja haluaa tehdä omia muutoksia sivuston hakukoneoptimointiin?
Äkkiseltään voisi ehkä kuvitella, että ainakin osittainen ratkaisu edellä mainittuihin ongelmiin on se, että tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin veloitus perustuu siihen, miten paljon enemmän kävijöitä sivustolle tulee Googlen kautta hakukoneoptimoinnin jälkeen. Tuossa on kuitenkin se mahdollinen haaste, että koska on huomattavasti helpompi tehdä hakukoneoptimointia niin, että saadaan tietoa etsiviä vierailijoita kuin ostavia vierailijoita sivustolle, niin saattaa hakukoneoptimointia ostanut taho joutua maksamaan tavallaan turhasta.
Toinen mahdollinen haaste tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin kanssa liittyy siihen, että hakukoneoptimointia voi tehdä erityisesti lyhyttä tai pitkää aikaväliä tarkastellen. Omien kokemusteni perusteella on huomattavasti järkevämpää nähdä hakukoneoptimointi pitkän aikavälin toimintana, joka voi tuoda tuloksia jo lyhyellä aikavälillä kuin toisinpäin – ovatko tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin myyjä ja ostaja valmiit sitoutumaan vaikkapa vuoden projektiin, joka on hinnoittelun osalta täysin tulospohjainen?
Ilmiselvää on siis, että tulospohjainen hakukoneoptimointi vaatii paljon luottamusta, jaetun ymmärryksen toiminnasta ja mielellään noita tukemaan selkeän ja kattavan sopimuksen.
Tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin hyvät puolet
Tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin mahdollinen isoin hyöty on varsin ilmeinen: se voi varmistaa, että hakukoneoptimointia myyvän ja ostavan tahon tavoitteet ovat varmasti yhtenevät. Tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin kohdalla myyjä ei siis esimerkiksi pyri vain tekemään nopeasti projektia, joka näyttää riittävän hyvältä, mutta ei sitten todennäköisesti tuo mitään tuloksia.
Toinen tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin mahdollinen iso hyöty voi olla se, että se kannustaa jatkuvaan kehittämiseen. Kokemusteni perusteella hakukoneoptimointia kannattaa ehdottomasti tehdä siitä näkökulmasta, että sen toimivuudesta kerätään dataa ja sitten kerätyn datan perusteella tehdään toimia. Jos hakukoneoptimoinnista maksetaan tulosten perusteella, niin luo se hakukoneoptimoinnin toteuttajalle vahvan motivaation kehittää jatkuvasti sivuston hakukoneoptimointia. Tämän hyvän puolen mahdollinen toteutuminen vaatii siis sen, että ostaja ja myyjä ovat valmiit sitoutumaan pidempikestoiseen hakukoneoptimointiin.
Tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin projektit?
Edellä käsitellyt tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin haasteet ja hyvät puolet antavat toivottavasti näkökulmaa siihen, voisiko tulospohjaisen hakukoneoptimoinnin ostaminen sopia juuri teille. Jos siltä vaikuttaa, niin voit halutessasi ottaa minuun yhteyttä ja katsotaan, josko olisi mahdollista löytää yhteinen näkemys siitä, miten asiaa on järkevä toteuttaa. Työni ydintä on vuodesta 2018 alkaen ollut taloudellisten tulosten saavuttaminen hakukoneoptimoinnilla.