Hakukoneoptimointi ja hakukonemarkkinointi vertailtu

Suomenkielinen sana ”markkinointi” aiheuttaa usein siihen liittyvien määrittelyjen kanssa haasteita. Ongelma juontaa siitä, että vaikka sanoja markkinointi ja mainonta käytetään usein niin sanotussa arkikielessä tarkoittamaan samaa asiaa, niin eivät ne todellisuudessa tarkoita samaa asiaa. Niiden erona on se, että mainonta on tyypillisesti osa markkinointia, mutta markkinointi taasen voi sisältää myös muuta asiakkaiden hankkimiseen pyrkivää toimintaa kuin varsinaista mainontaa.

Edellä käsitelty tausta on hyvä pitää mielessä, kun lähdetään tarkastelemaan sitä, mikä ero on hakukoneoptimoinnilla ja hakukonemarkkinoinnilla.

Hakukoneoptimoinnissa on käytännössä kyse siitä, että pyritään saamaan sivusto mahdollisimman korkealle Googlen hakutuloksissa ilman maksettua mainontaa. Tyypillisestihän Googlen hakutulokset muodostuvat niin, että hakutuloksien yläosassa on ensin kolme tai neljä mainosta ja sitten on niin sanottuja luonnollisia tuloksia. Hakukoneoptimoinnissa tavoite on olla mahdollisimman korkealla noissa luonnollisissa tuloksissa.

Vaikka hakukoneoptimoinnin kohdalla sijoituksista hakutuloksissa ei suoraan makseta, niin voi esimerkiksi palkattu hakukoneoptimoinnin asiantuntija auttaa siinä, että saavutetaan hyviä luonnollisia sijoituksia hakukoneessa. Tuo tietenkin vaikeuttaa rajanvetoa sen suhteen, mikä on maksettua ja mikä todellisuudessa ilmaista näkyvyyttä hakutuloksissa.

Hakukonemarkkinoinnissa puolestaan keskitytään sekä maksettuihin mainoksiin että luonnollisiin tuloksiin hakukoneissa. Hakukonemarkkinoinnin toimenpidevalikoima sisältää siis sekä mainonnan ostamista että hakukoneoptimointia. Hakukonemarkkinointi on siis laajempi asia kuin hakukoneoptimointi.

Ei voi sanoa, että hakukonemarkkinointi tai vaihtoehtoisesti hakukoneoptimointi olisi automaattisesti parempi valinta kuin toinen. Kyse on siitä, miten hyvin ne sopivat juuri tiettyyn tilanteeseen. Hakukoneoptimoinnin kohdalla haasteena voi olla esimerkiksi se, että toivottuja tuloksia ei realistisesti voida saavuttaa ainakaan riittävän nopeasti, jotta siihen panostaminen olisi järkevää. Jos taasen tarkastellaan hakukonemarkkinoinnin osana olevaa hakukonemainonnan ostamista, niin voi haasteena olla esimerkiksi se, että sitä ei pystytä yrityksen kustannusrakenne huomioiden tekemään riittävän edullisesti.

Hakukoneoptimointia ja hakukonemarkkinointia yhdistää esimerkiksi se, että data on niiden onnistuneen tekemisen kannalta erittäin tärkeää. Se esimerkiksi auttaa arvioimaan sitä, mihin kannattaa mahdollisesti panostaa ja millä tavalla.