WooCommerce kokemuksia – päätin vaihtaa pois näistä syistä

Käsittelen tällä sivulla WooCommerce kokemuksiani. Aloitan taustoituksella siitä, mikä WooCommerce varsinaisesti on. Sitten siirryn omien kokemusteni käsittelyyn. Omien kokemuksieni myötä tulee myös esille se, miksi lopulta päätin, että pidän omia verkkokauppojani Shopifyn kautta.

Mikä WooCommerce on?

WooCommerce on lisäosa, jonka avulla voi lisätä helposti verkkokaupan WordPress-julkaisujärjestelmällä tehtyä nettisivustoa varten. WooCommerce ei siis varsinaisesti ole erillinen verkkokauppa-alusta, vaan voidakseen käyttää WooCommerce pitää käytössä olla myös WordPress.

WooCommerce kokemuksia

Kokemusteni perusteella WooCommercen isoin plussa liittyykin juuri tuohon yhdistelmään WordPressin kanssa. WooCommerce nimittäin soveltuu hyvin siihen, että samalla sivustolla on esimerkiksi paljon tietosisältöä jostakin tuotteesta ja sitten kyseisen kategorian tuotteita myynnissä.

Toisena WooCommercen plussana voi pitää sitä, että se on sinänsä ilmainen ja tuon myötä siihen voi esimerkiksi lähtökohtaisesti tutustua varsin huoletta. WooCommercen avulla ei kuitenkaan varsinaisesti voi perustaa verkkokauppaa ilmaiseksi.

Edellä mainittu liittyy siihen, että mikäli ei ole ennestään verkkotunnusta verkkokaupalle eikä verkkohotellia, niin tulee noista käytännössä pakollisia kustannuksia, jos päättää perustaa WooCommerce-verkkokaupan.

Lisäksi esimerkiksi WooCommerceen liitettävä maksupalvelu voi hyvinkin kuukausimaksullinen. WooCommerce itsessään saattaa myös kaivata parikseen lisäosia, sillä WooCommerce ei lopulta ole niin sanotusti pelkiltään erityisen edistynyt ominaisuuksiltaan.

Niin sanotusti pelkkä WooCommercekin voi kuitenkin olla ihan kelvollinen valinta varsinkin verrattain yksinkertaisen verkkokaupan pyörittämiseen. Erityisesti tuosta näkökulmasta kivaa on esimerkiksi se, että tuotteita sekä tuotekategorioita on helppo lisätä ja muokata ja tilauksista on saatavilla tiedot selkeässä muodossa.

WooCommercea varten on saatavilla myös ilmainen mobiilisovellus, josta voi tarkistaa helposti esimerkiksi uusimmat myynnit.

Saatavilla olevan datan suhteen WooCommerce ei kokemusteni perusteella ole pelkiltään erityisen edistynyt. Tarjolla on toki tietoa esimerkiksi tietyn asiakkaan ostoksista, mutta kovin syvällistä data-analyysia ei suorilta pysty kokemusteni perusteella tekemään WooCommercen kanssa.

WooCommerce-verkkokaupat ovat kokemusteni perusteella hyviä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. Mahdollisena ongelma voi kuitenkin olla se, että joskus voi joutua tekemään hieman turhilta tuntuvia ratkaisuja sen suhteen, painottaako tietyllä sivulla hakukoneoptimointia vai konversio-optimointia. Hakukoneoptimointia voi tehdä helposti sekä tuotekategoria-sivuja että yksittäisiä tuotteita varten.

WooCommerce-verkkokauppojen ulkonäön osalta sanoisin kokemusteni perusteella, että ne voivat näyttää tyylikkäiltä, mutta toisaalta niistä voi jäädä melko helposti hieman lattea kuva. Esimerkiksi Squarespace on kokemusteni perusteella parempi valinta, jos haluaa sivustolta tyylikkyyttä, eivätkä kyseisen palvelun puutteet häiritse ainakaan liikaa.

Kokonaisuutena arvioiden suosittelen WooCommercea kokemusteni perusteella erityisesti heille, joilla on jo nykyisellään WordPress-sivusto, jonka yhteyteen he haluavat lisätä verkkokaupan sekä heille, jotka haluavat perustaa verkkokaupan erityisen edullisesti sekä nopeasti. WooCommercea voi käyttää myös dropshippingia varten.

Miksi lopetin WooCommercen käytön?

Käytettyäni jonkin aikaa WooCommerce ja Shopifyta rinnakkain totesin, että Shopify on ainakin omaan tarpeeseeni parempi valinta. Käytännössä tuohon vaikutti erityisesti se, että WooCommercen kanssa vaikutti joutuvan tekemään liian usein sellaisia ratkaisuja, jotka eivät omasta mielestäni olleet täydellisiä, mutta teknisesti ne olivat parhaita realistisesti tehtävissä olevia ratkaisuja. Shopifyin kanssa tuollaisiin kompromisseihin vaikuttaa joutuvan paljon harvemmin. Lisäksi ulkonäöllisesti WooCommerce-verkkokaupoista vain vaikuttaa jäävän puuttumaan hieman moderniutta.

Ja koska WooCommerce ei ole varsinainen verkkokauppa-alusta, toisin kuin Shopify, niin on uskoakseni todennäköisesti niin, että tulevaisuudessa Shopifyn kehittämiseen laitetaan vielä enemmän resursseja kuin WooCommercen kehittämiseen. Johtuen siitä, että verkkokauppaa ei ole välttämättä helppo vaihtaa toiselle verkkokauppa-alustalla, niin kannattaa mielestäni arvioida jo verkkokauppaa perustettaessa hieman myös sitä, miten eri verkkokauppa-alustat ja muut ratkaisut verkkokaupan pyörittämiseen tulevat muuttumaan tulevaisuudessa.

Vaihtoehdot WooCommercelle

Shopify on siis mielestäni paras vaihtoehto WooCommercelle. Myös Squarespace voi olla joissakin tilanteissa ihan järkevä vaihtoehto. Suomalaisiakin vaihtoehtoja on, esimerkiksi Finqu. Jos pohdit vaihtoehtoja WooCommercelle, niin saattaisit olla kiinnostunut esimerkiksi verkkokauppa-alustojen hintavertailusta.

Lopuksi

Mikäli kaipaat apua esimerkiksi WooCommerce-verkkokaupan hakukoneoptimoinnin kanssa, niin kerromme mielellämme arvion siitä, pystyisikö Data.fi mahdollisesti auttamaan ja mihin hintaan. Voit ottaa meihin yhteyttä esimerkiksi yhteydenottolomakkeella.