
Olen ylläpitänyt kahteen otteeseen WooCommerce-verkkokauppaa. En usko, että tulen itse kovin pian uudestaan käyttämään WooCommercea verkkokauppa-alustana, mutta joihinkin tilanteisiin se voi mielestäni silti sopia. Kerron tällä sivulla WooCommerce kokemuksistani.
WooComerce kokemuksista yleisesti
WooCommerce on lisäosa WordPress-julkaisujärjestelmää varten. Jotta WooCommercea voi käyttää pitää verkkosivustolla olla WordPress-asennettuna.
WooCommerce sekä WordPress ovat molemmat sinänsä ilmaisia, mutta olisi tyypillisesti virheellistä sanoa, että WooCommercea käyttäen voi perustaa ilmaiseksi verkkokaupan.
Tuo asia liittyy siihen, että ihan minimissään WooCommerce-verkkokauppaa varten pitää olla verkkotunnus sekä webhotelli. Muitakin kustannuksia voi tulla.
Kaikesta huolimatta WooCommerce voi kuitenkin olla muihin verkkokauppa-alustoihin verrattuna melko edullinen keino verkkokaupan perustamiseen ja ylläpitämiseen. Tuota voi pitää WooCommercen selkeänä vahvuutena.
Kokemusteni perusteella WooCommerce on helppo ottaa käyttöön. Se löytyy WordPressin lisäosien valikoimasta ja käyttöliittymä sekä WooCommercea että WordPressiä varten on tarjolla myös suomeksi.

Tilastojen mukaan WooCommerce on asennettuna yli 8 miljoonalle verkkosivustolle
WooCommerce verkkokauppa-alustassa on melko paljon ominaisuuksia ja WordPress-sivustot yleisesti ottaen ovat hyviä valintoja heille, jotka tykkäävät tehdä paljon muokkauksia verkkosivustolle.
Muokattavuuden suhteen WooCommerce onkin kokemusteni perusteella parempi kuin esimerkiksi Shopify.
WooCommercen isoin ongelma on kokemusteni perusteella se, että sen avulla tehdyistä verkkokaupoista tulee helposti hieman epäammattimainen vaikutelma. Tai ainakin sellainen vaikutelma, että verkkokaupan ulkonäkö saattaa olla toteutettu muutama vuosi sitten (vaikka se olisi todellisuudessa tehty esimerkiksi eilen).
Suomalaisesta näkökulmasta WooCommercen erittäin mukavana puolena voi pitää sitä, että kokemusteni perusteella Paytrail-maksupalvelu on helppo asentaa WooCommercea varten.
Tuo on erityisen mukavaa sen takia, että joidenkin verkkokauppa-alustojen ongelmana voi pitää sitä, että niitä varten on vähintäänkin haastavaa saada asennettua ainakin isoin osa suomalaisten suosimista maksutavoista.
WooCommercen hyvä puoli on myös se, että se on hyvä hakukoneoptimoinnin näkökulmasta. SEOa varten WooCommerce mahdollistaakin kokemusteni perusteella paremman muokattavuuden kuin esimerkiksi Shopify.
Kenelle WooCommercea voi suositella?

Suosittelen WooCommercea erityisesti heille, jotka haluavat, että verkkosivustolla on paljon tietosisältöä ja verkkokauppa on sitten ikään kuin pieni lisä tietosisällölle.
Jos vaikkapa haluaisi rakentaa ison kalastukseen keskittyvän tietosivuston ja sitten lisätä sille pienen uistimia myyvän verkkokaupan, niin voi WooCommerce olla tuollaiseen tilanteeseen hyvä valinta.
Jos taasen verkkosivustolla on ehdottomassa keskiössä verkkokauppa eikä tietosisällöllä ole juurikaan merkitystä, niin suosittelen omien kokemusteni perusteella valitsemaan WooCommercen sijaan Shopifyn.
Myös siihen tilanteeseen WooCommerce voi sopia, että on erittäin epävarma siitä, haluaako ylläpitää verkkokauppaa pitkäjänteisesti, mutta haluaa kuitenkin testata verkkokaupan tekemistä.
Tuollaisessa tilanteessa voi olla hyvä idea ostaa verkkotunnus & kuukausiveloituksella tarjolla oleva webhotelli, asentaa webhotellille WordPress sekä WooCommerce ja kokeilla verkkokaupan rakentamista erittäin pienellä taloudellisella riskillä.
Tarvitseeko WooCommercea varten erillisen WooCommerce-webhotellin?
Esimerkiksi Hostingerilta on mahdollista ostaa webhotelli, joka heidän mukaansa on ”WooCommerce-webhotelli”.
Kokemusteni perusteella WooCommerce-verkkokauppaa varten voi kuitenkin ihan hyvin käyttää tavallista hyvin toimivaa webhotellia, eli mitään erityistä ”WooCommerce-webhotellia” ei tarvitse ostaa.
Itse käytin WooCommerce-verkkokauppojani varten Zonerin webhotellia ja olin pääosin erittäin tyytyväinen.