Mikä on Shopify?
Shopify on internetin kautta toimiva palvelu, joka mahdollistaa verkkokaupan helpon rakentamisen ja ylläpitämisen. Monesti tällaisesta palvelusta käytetään ilmausta ”verkkokauppa-alusta” tai ”verkkokauppaohjelma”. Noista jälkimmäinen ilmaus voi olla Shopifyn kohdalla sillä tavalla harhaanjohtava, että Shopify ei vaadi, että käyttäjän pitäisi ladata jokin ohjelma laitteelle, vaan verkkokaupan voi rakentaa suoraan internetselaimen kautta.
Shopifyn oma liiketoimintamalli perustuu erityisesti siihen, että se veloittaa käyttäjiltään kuukausi- ja vuosimaksuja tarjoamastaan palvelusta sekä osuuksia niistä myynneistä, jotka tapahtuvat Shopifyn verkkokauppa-alustaa käyttävissä verkkokaupoissa. Lisäksi Shopify saa tuloja monista niistä lisäosista, joita on tarjolla Shopifyn avulla luotuja verkkokauppoja varten. Kyseiset lisäosat voivat esimerkiksi auttaa käyttäjää aloittamaan dropshippingin vielä tavallistakin helpommin sekä tarjota laajempia mahdollisuuksia verkkokaupan helppoon markkinointiin.
Shopifyn tausta
Shopifyn perustivat vuonna 2006 Kanadassa Saksalainen Tobias Lütke sekä Scott Lake. Tätä kirjoitettaessa Tobias Lütke on edelleen Shopifyn toimitusjohtaja. Nykyään Shopify on listattuna New Yorkin Pörssissä, jossa sen markkina-arvo on tämän sivun päivittämisen aikaan yli 100 miljardia euroa.
Mihin Shopifyn suosio perustuu?
Shopifyn suosion voi nähdä perustuvan erityisesti yhdistelmään heidän verkkokauppa-alustansa helppokäyttöisyyttä, kattavia ominaisuuksia ja verrattain edullista hintaa. Lisäksi Shopifyn suosion kannalta tärkeätä on luonnollisesti ollut se, että verkkokaupan valtava ja edelleen kasvava suosion on luonut ison kysyntäpotentiaalin Shopifyn tuotteelle.
Onko Shopifylla kilpailijoita?
Kyllä. Shopifylle selkein vaihtoehto on Bigcommerce, joka on myöskin laadukas verkkokauppa-alusta. Yksinkertaisempaa verkkokauppa-alustaa etsivät saattavat puolestaan valita Shopifyn sijaan esimerkiksi Ecwidin.
Squarespace ja esimerkiksi Wix puolestaan ovat kotisivukoneita, jotka mahdollistavat myös verkkokaupan luomisen. Kotisivukoneiden ja verkkokauppa-alustojen erona voi nähdä olevan sen, että ensin mainitut soveltuvat erityisesti sellaisia verkkosivustoja varten, jotka eivät sisällä verkkokauppaa. Osittain edellä mainittuun liittyen kotisivukoneet eivät tyypillisesti ole yhtä laadukkaita valintoja verkkokaupan rakentamista ja ylläpitämistä varten kuin varsinaiset verkkokauppa-alustat, kuten Shopify ja Bigcommerce.
Myös WooCommerce on mahdollinen vaihtoehto Shopfyille. Kyseinen ratkaisu sopii parhaiten tahoille, joilla on jo jonkin verran kokemusten verkkosivustojen kanssa toimimisesta ja joiden on tarkoitus lisätä verkkokauppa osaksi WordPress-julkaisujärjestelmää käyttävää verkkosivustoa.
Shopify ja Spotify
Vaikka näiden kahden ison yrityksen nimet ovat varsin samanlaisia, niin ovat ne täysin eri yrityksiä. Shopify on siis verkkokauppa-alusta ja Spotify puolestaan on musiikkipalvelu, ja Shopifyn tausta on siis Kanadassa ja Spotifyn Ruotsista.
Sinua voisi kiinnostaa myös esimerkiksi tämä sivu: