Dropshipping – tietopaketti dropshippauksesta

Dropshipping on tapa harjoittaa verkkokauppaa. Perinteisestä tyylistä harjoittaa verkkokauppaa dropshipping kuitenkin eroaa sillä tavalla, että sitä tehdessä verkkokauppiaalla ei ole myytäviä tuotteita omassa varastossa. Tuon sijaan dropshippingia harjoittavalla verkkokauppiaalla on toisen tahon kanssa sopimus, jonka johdosta kyseinen taho lähettää tuotteen varastostaan sen verkkokaupasta tilanneelle asiakkaalle.

Edellä mainittu sana ”sopimus” kannattaa tässä yhteydessä ymmärtää melko laajasti, sillä tuollainen sopimus voi syntyä esimerkiksi sitä kautta, että verkkokauppias hyödyntää verkkokauppaansa varten ohjelmaa (= sovellusta / lisäosaa), jonka kautta hänen pystyy käytännössä automaattisesti muodostamaan tuollaisia sopimuksia eri tahojen kanssa.

Tavallisesti verkkokauppias ei dropshippingin kohdalla maksa tavarantoimittajalle tuotteista etukäteen, vaan rahat liikkuvat sen jälkeen, kun verkkokaupassa on tehty tilaus. Verkkokauppaa dropshipping-muodossa harjoittava verkkokauppias hinnoittelee tuotteet tavallisesti kalliimmiksi omassa kaupassaan kuin mitä hän maksaa tuotteista tavarantoimittajalle.

Edellä olleen voi vetää yhteen sanomalla, että dropshipping tarkoittaa verkkokaupan pyörittämistä ilman omaa varastoa, mutta kuitenkin myyden tuotteita oma-aloitteisesti.

Dropshippingin määritelmästä voi päätellä, että dropshipping on helppo tapa aloittaa toiminta verkkokauppiaana. Dropshipping voi myös olla kannattavaa. Dropshippingiin kuitenkin liittyy monesti haasteita koskien esimerkiksi verrattain pitkiä toimitusaikoja ja sitä, että tuotteiden laadunvalvonta voi olla vaikeaa. Mainituista asioista johtuen dropshipping ei välttämättä ole pitkällä aikavälillä erityisen järkevä tapa harjoittaa verkkokauppaa.

Edellä mainitut dropshippingin huonot puolet verkkokauppiaan näkökulmasta koskevat toisesta suunnasta asiakasta: jos asiakas ostaa dropshipping-verkkokkaupasta, niin saattaa hän joutua odottamaan tuotteita tavallista pidempään ja lisäksi lähetettyjen tuotteiden laatua ei välttämättä ole tarkistettu riittävän hyvin. Kyseisistä syistä johtuen on hyvä ennen tietystä verkkokaupasta ostamista yrittää varmistaa se, toimiiko se dropshipping-periaatteella. Toki on olemassa myös laadukkaita dropshipping-verkkokauppoja.

Henkilökohtaisten kokemusteni perusteella dropshippingin aloittaminen voi olla jopa erittäin helppoa. Sen voi tehdä käyttäen esimerkiksi Shopifyita. Shopify on niin sanottu verkkokauppa-alusta. Shopifyta varten on tarjolla kattavasti erilaisia dropshipping-tuotteiden verkkokauppaan lisäämisen mahdollistavia ohjelmia.

Samaan aikaan, kun dropshippingin aloittamisen helppous tekee siitä houkuttelevaa, niin aiheuttaa se myös helposti ongelmia kyseisen liiketoimintamallin järkevyyden näkökulmasta: jos kuka vaan voi perustaa yhdessä illassa verkkokaupan, joka myy täsmälleen samoja tuotteita, niin miksi asiakkaat ostaisivat juuri sinun kaupastasi? Tuota mahdollista ongelmaa korostaa se, että dropshipping-tuotteet ovat usein sellaisia, että ihmiset saattavat niiden kohdalla painottaa ostopäätöstä tehdessä harvinaisen vahvasti hinnan edullisuutta – esimerkiksi myyjän asiantuntijuuden sijaan.

Dropshippingin yhteydessä käytetään usein ilmaisua ”dropshippaus”, tuo tarkoittaa käytännössä dropshipping-verkkokaupan ylläpitämistä.