Dropshipping Suomessa
Dropshipping eli suoratoimitus oli varsinkin muutama vuosi sitten monien gurujen hehkuttama tapa tienata rahaa netissä. Hehkutus vaikuttaa hieman hiljentyneen, mutta moni saattaa edelleen olla kiinnostunut dropshippingin harjoittamisesta. Tällä sivulla on kokemusten ja kokeilujen tukemana tietoa droshippingin mahdollisesta järkevyydestä.
Tähän alkuun kuitenkin lyhyesti siitä, miten dropshipping toimii. Dropshipping toimii niin, että lisäät verkkokauppaasi myyntiin tuotteita, joita sinulla ei ole omassa varastossa ja kun sitten joku tekee tilauksen kaupassasi, niin lähetät siitä ilmoituksen sille taholle, jolla tuote on varastossa & kyseinen taho sitten hoitaa tuotteen lähetyksen asiakkaalle.
Verkkokauppasi toivottu voitto syntyy siitä, että sinun asiakkaalta veloittamastasi hinta pitäisi olla korkeampi kuin tavarantoimittajan sinulta perimä hinta. Lähtökohtaisesti ei kuitenkaan riitä, että hinta on hieman korkeampi, koska sinun pitää tyypillisesti maksaa esimerkiksi verkkokauppa-alustasta (esim. Shopify) sekä verkkokauppasi markkinoinnista.
Dropshippingin huonoimmat puolet liittyvät siihen, että tuotteiden laadun varmistaminen on vaikeaa ja siihen, että toimitusajat ovat usein pitkiä. Ensimmäinen huono puoli syntyy sitä kautta, että et pääse näkemään tuotteita ennen kuin ne lähetetään asiakkaalle ja toinen huono puoli varsinkin sen kautta, että tuotteet lähetetään monesti Kiinasta.
Jos asiakas pettyy tuotteen laatuun ja kyseisen huonon tuotteen toimitus on vieläpä kestänyt pitkään, niin voi pitää lähes varmana, ettei hän osta kaupastasi uudestaan. Tuo on jo itsessään iso ongelma, sillä monesti uudestaan ostavat asiakkaat ovat erityisen tärkeitä, koska heihin ei ole ostamisen aikaan saamiseksi tarvinnut kohdistaa ainakaan yhtä kalliita markkinointitoimenpiteitä kuin ensimmäistä kertaa ostaviin tarvitsee.
Varsinkin netin ollessa kyseessä ongelma pettyneestä asiakkaasta ei kuitenkaan välttämättä rajoitu siihen, että hän ei osta uudestaan kaupastasi. Kyseinen asiakas saattaa nimittäin hyvinkin kertoa esimerkiksi keskustelufoorumeilla kokemuksistaan ja sitten, kun potentiaaliset asiakkaat googlaavat kauppasi nimeä, niin päätyvät he lukemaan huonoja kokemuksia ja merkittävällä todennäköisyydellä jättävät ostamatta.
Tietyllä tavalla dropshippingin huonona puolena voi myös pitää sen helppoutta. Koska käytännössä kuka tahansa voi erittäin pienellä rahallisella panoksella alkaa harjoittamaan dropshippingiä, niin ajautuvat kauppiaat helposti keskenään hintasotaan (monien tuotteiden kohdalla asiakkaan ostopaikka ratkeaa erityisesti sitä kautta, mistä he saavat tuotteen halvimmalla).
Kuten edeltä voi ehkä päätellä, niin en voi kovinkaan vahvasti suositella dropshippingia. Lähinnä dropshipping voi mielestäni soveltua niihin tilanteisiin, kun voi jotenkin olla lähes täysin varma siitä, että tavarantoimittajan lähettämät tuotteet ovat laadukkaita ja ne ovat nopeasti asiakkaalla. Noissa tapauksissa sitten toisaalta tavarantoimittaja lähtökohtaisesti haluaa sinulta tuotteista niin korkean hinnan, että dropshippingin tekeminen voitollisesti muuttuu sen takia vaikeaksi.
Jos päädyt siihen, että alat tekemään dropshippingia, niin suosittelen 1) tekemään sitä edullisia tuotteita varten, jotta asiakkaiden mahdolliset pettymykset pysyvät ainakin melko hillittyinä, 2) olemaan rehellinen ja avoin mahdollisesti pitkistä toimitusajoista ja 3) pyrkimään siihen, että dropshipping on vain aloitusvaihe ennen kuin siirryt myymään tuotteita omasta varastosta.
Dropshipping Suomi: Tällä sivulla olevat dropshipping kokemukset ja tiedot on kirjoitettu erityisesti siitä näkökulmasta, että haluaa pyörittää Suomesta toimien drophipping-verkkokauppaa, joka myös myy Suomeen. Jos esimerkiksi toimii Yhdysvaltojen markkinoilla, niin voi tilanne olla eri.
Mikäli perustat dropshipping-verkkokaupan tai muun verkkokaupan ja haluat saada sinne asiakkaita kustannustehokkaasti, niin voi Data.fi mahdollisesti auttaa.